Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

2017-05-03

Tips och råd - Internetbedrägerier

Banker blir ofta utsatta för säkerhetsangrepp och bedrägerier, och vi utvecklar ständigt våra säkerhetslösningar. Det är viktigt att du som bankkund vet hur bedragarna arbetar och hur du kan skydda dig. Kontakta oss gärna om du har frågor om säkerhet.

Skydda dig mot bedragare på nätet

Bedragare gör allt för lura dig, exempelvis genom att utge sig för att vara din bank eller skicka olika typer av virus. Ju mer du vet hur de arbetar, desto bättre kan du skydda dig.

Här är några viktiga råd och tips.

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom de kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Kontaktuppgifter

Hamngatan 2
777 30  Smedjebacken
info@norrbarke-sparbank.se

Telefon: 0240 - 59 10 00
Fax: 0240 - 59 10 20
www.facebook.com/NorrbarkeSparbank

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet:  +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Digital Support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-97 75 12
Från utlandet:  +46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan förekomma under storhelger