Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Säkerhet - Internet- och mobiltjänster

När du använder våra tjänster i olika miljöer behöver du legitimera dig och i vissa fall skriva under de uppdrag du ger oss. Det finns olika sätt att göra det. Du kan använda BankID/e-legitimation i form av Mobilt BankID, BankID på fil, BankID på kort och för barn och ungdomar Mobilt SäkerhetsID. Du kan även använda säkerhetsdosan.

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en app du har i din smarta telefon. Med Mobilt BankID får du tillgång till alla tjänster i Mobil- och Internetbanken och du kan godkänna Swish- betalningar. Mobilt BankID fungerar dessutom som din digitala namnteckning hos Skatteverket, Försäkringskassan och många andra myndigheter och företag.

Läs mer om Mobilt BankID

Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID är en ID metod för unga. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men identifieringsmetoden kan bara användas för att logga in i Swedbanks och Sparbankernas mobil- och internetbank ung.

Läs mer om Mobilt SäkerhetsID

BankID/e-legitimation

Med e-legitimationen BankID kan du på ett säkert sätt uträtta dina ärenden hos banken, myndigheter och företag när det passar dig bäst. Du kan också skriva under avtal eller andra överenskommelser via internet.

Läs mer om BankID

Säkerhetsdosa

Säkerhetsdosan används för legitimering och underskrift i våra internettjänster. Den är personlig och är kopplad till ditt personnummer. Det finns olika varianter. En liten som passar bra för dig som vill vara mobil och en större som är mer lämpad för dig som alltid vill göra dina internetärenden från samma ställe.

Läs mer om Säkerhetsdosan

För en trygg användning av internetbanken säkerställ alltid att

  • Det vid uppläggning av betalningsmottagare alltid är hela eller delar av kontonumret alternativt bankgiro- eller plusgironumret som du godkänner
  • Det vid betalningar och/eller överföringsuppdrag alltid är totalbeloppet som du godkänner. Om det inte är väldigt stora belopp som du ska betala/överföra börjar alltid kontrollnumret/referensnumret med siffran 0

Se exempel (pdf)

Gemensamt ansvar

När personlig information ska utbytas över internet mellan dig och oss på banken, används ett antal skyddsåtgärder för att informationen inte ska komma i orätta händer och att den inte förvanskas. Både du som kund och vi som bank har ett ansvar för att trafiken sker så säkert som möjligt.

När du använder internet har du tillgång till en mängd sidor och tjänster, men du kan också exponeras för en del risker. Din dator kan bli smittad med elakartade program såsom virus, trojaner och spionprogram, som har till syfte att skada din dator eller stjäla dina personliga uppgifter. Du kan utsättas för dataintrång, det vill säga att obehöriga tar sig in i din dator via internet, eller att du hamnar på falska internetplatser.

Vidta åtgärder för att minska dessa risker.

Tänk också på:

  • att inte öppna e-post eller bifogade filer du är osäker på. Banken uppmanar dig aldrig att lämna ut vare sig kontouppgifter, koder eller att uppdatera eller ladda ner program via e-post

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Hur kan vi hjälpa dig?

Skriv ett sökord så får du förslag på sidor där du kan hitta ditt svar.

Kontaktuppgifter

Hamngatan 2
777 30  Smedjebacken
info@norrbarke-sparbank.se

Telefon: 0240 - 59 10 00
Fax: 0240 - 59 10 20
www.facebook.com/NorrbarkeSparbank

Telefonbanken

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-22 11 22
Från utlandet:  +46 771 22 11 22
*Andra öppettider kan förekomma under storhelger

Spärra kort

Öppet dygnet runt
Från Sverige:  08-411 10 11
Från utlandet: +46 8 411 10 11

Digital Support

Öppet dygnet runt*
Från Sverige: 0771-97 75 12
Från utlandet:  +46 771 97 75 12
*Andra öppettider kan förekomma under storhelger