Hoppa till huvudinnehåll

Tips och råd - internettjänster

Som användare av våra internettjänster finns det flera saker du kan tänka på.

  • Använd svårgissade lösenord och personliga koder och skriv inte ner dem på papper. Byt personlig kod regelbundet om det är möjligt, speciellt om du misstänker att obehöriga fått kännedom om den. Du byter din personlig kod i internetbanken under Tillval. Till inloggningen.

  • För att skydda din dator från skadlig kod och intrångsförsök rekommenderar vi dig att installera både antivirusprogram och någon form av brandvägg. Håll dessa aktiva och uppdaterade. Har du frågor om ditt antivirusprogram eller din brandvägg kontakta leverantören.

  • Tillverkarna av webbläsare kommer kontinuerligt ut med uppdateringar och ibland med helt nya versioner. Kontrollera därför att din webbläsare följer våra rekommendationer, det vill säga:

     

    - har de senaste uppdateringarna installerade

    - inte är för gammal så att tillverkaren inte längre ger support
    - stödjer internetstandarder med 128 bitars kryptering för att få fullgott insynsskydd.

     

    Tänk på att också hålla ditt operativsystem uppdaterat samt alla andra program du använder när du surfar (Acrobat Reader, Java, Flash med mera).

     

    Läs mer om webbläsare

  • Var även noga med att byta lösenord på den router som du har hemma, så att du inte använder det lösenord som kommer som standard från fabriken.

  • Du kan själv kontrollera att din uppkoppling är krypterad på rätt sätt. Adressen till sidan ska inledas med https.
    Om så inte är fallet bör du avsluta och kontakta Digital support på 0771-97 75 12.

  • Var uppmärksam på eventuella varningar som ges av din webbläsare, speciellt säkerhetsvarningar. Läs igenom texten så att du förstår vad varningen innebär. Fortsätt aldrig om du inte förstår varningsmeddelanden. Kontakta internetbankens kundtjänst för att få hjälp.

    Var försiktig när du laddar ner och installerar program.

  • Avsluta varje besök på internetbanken eller andra internettjänster med att logga ut. Om du inte gör det kan någon annan person från den dator du just lämnat försöka återuppta din förbindelse med banken eftersom sessionen hålls aktiv i 15 minuter.

  • Tänk på att banken aldrig uppmanar våra kunder att lämna ut kontouppgifter, koder eller att uppdatera eller ladda ner program via e-post.

    Om du är osäker öppna inte brev eller bifogad fil som kommer via e-post.

    Läs mer om risker med e-post

  • Var mycket uppmärksam när du använder en annan dator än din egen eller en dator på allmän plats. Den kan innehålla programvara som "stjäl" din information.

    När du arbetar från en allmän dator, till exempel från ett internetcafé är det mycket viktigt att du är säker på att du tryckt på "Logga ut". Gör det därför till en vana så slipper du vara osäker.

  • Engagera dig i barnens internetvanor. Sätt upp enkla regler för barnen, som till exempel att de inte får lämna ut adress- och bankuppgifter. Se till att barnen inte kan besöka olämpliga webbsidor, genom att ställa in personliga användarprofiler (barnsäkerhet) om du har den möjligheten.

  • Sist men inte minst, använd sunt förnuft när du surfar!

  • Har du ytterligare frågor om hur du säkrast använder bankens internettjänster är du välkommen att kontakta Digital support på 0771-97 75 12.

    Om du har mer allmänna frågor om säkerhet på internet, antivirusprogram, routrar och så vidare, kan du vända dig till din internetleverantör, Konsumentverket, Post- och Telestyrelsen (PTS) och naturligtvis även till tillverkare av antivirusprogram.