- sv
När någon dör – ta hand om dödsbo och bouppteckning
När en nära anhörig dör ska du både bearbeta sorgen, och ta hand om många praktiska frågor.
Här förklarar vi vad du behöver göra själv och vad vi som bank kan hjälpa dig med.
Det här gör du
1. Se över dödsboet (tillgångar och skulder)
Ett dödsbo är en avliden persons tillgångar och skulder. Tillgångar kan vara till exempel pengar, aktier, fonder, bostad och lösöre som möbler, bil, smycken. Vid ett dödsfall blir de personer som ärver, enligt lag eller testamente, dödsbodelägare. Dödsboet upphör när det gjorts ett arvskifte och dödsboets tillgångar fördelats ut till arvingarna.
2. Gör en bouppteckning, deklarera dödsbo
En bouppteckning ska göras för dödsboet om det finns tillgångar i boet, finns inte mer tillgångar än att det räcker till begravningskostnader kan man ansöka om att få göra en dödsboanmälan hos socialnämnden.
3. Gör arvskiftet – dela upp arvet
Nu är det dags för arvskifte, det vill säga dela upp den avlidnes tillgångar mellan arvingarna. När bouppteckningen är registrerad och det finns mer än en dödsbodelägare ska en arvskifteshandling göras. Arvskifteshandlingen är ett skriftligt avtal som visar vem som ska få vad av de tillgångar som finns i dödsboet.
Det här gör banken
När vi får veta av Skatteverket att någon har dött sker följande:
-
Betal- och kreditkort samt BankID spärras
-
Internetbanken och telefontjänsten Kundcenter avslutas
-
Tjänsten e-faktura sägs upp, och alla framtida fakturor skickas istället som pappersfakturor
-
Privatgiro avslutas
-
Dispositionsrätter för god man, förvaltare och övriga personer tas bort
-
Kapital- och räntebesked skickas till dödsboets adress