Nätmobbning, kränkningar och kapade konton

Vår närvaro på internet ökar i allt snabbare takt. Användandet av sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter stiger och allt fler använder också mobilappar som Kik och Snapchat för att chatta. Tyvärr används även dessa kanaler för att kränka andra och det är framför allt unga som upplever kränkningar och nätmobbning. Det är vanligt förekommande att digitala identiteter missbrukas och att falska profiler skapas samt att man blir utsatt för hot och oönskad spridning av kränkande bilder och videor. Ofta leder det till situationer som är krångliga, tidskrävande och ibland kostsamma att hantera på egen hand.

Det här hjälper Näthjälpen till med

cxLoyaltys erfarna agenter följer upp det oönskade eller kränkande innehållets plats och ser till att de som står bakom webbplatsen tar bort det lagrade innehållet. En förutsättning för att det ska kunna ske är att innehållet strider mot den aktuella webbplatsens användarvillkor och/eller strider mot tillämplig svensk lag. cxLoyalty håller dig uppdaterad under hela processen och när uppdraget är slutfört få du vägledning om hur liknande fall ska undvikas i framtiden. cxLoyalty agerar på ditt uppdrag och behöver därför få underlag med information om vad som ska åtgärdas. I vissa fall krävs även en fullmakt.

Du kan även använda tjänsten för rådgivning om internet och hur du ska anpassa inställningar i sociala medier. Du kommer i kontakt med Näthjälpen genom att ringa 08-775 50 00. De finns tillgängliga dygnet runt, året om för att ta emot ditt samtal. Kvalificerade handläggare som undersöker ditt ärende finns på plats måndag till fredag 09.00-17.00.

Vanliga frågor och svar om Näthjälpen
Näthjälpen Produktbeskrivning (pdf)