Om du har fått ett helt nytt kort
Om du inte haft ett bankkort eller ett betal- och kreditkort tidigare får du ett helt nytt kort.
När du fått ditt nya betal- och kreditkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
När du fått ditt nya bankkort behöver du:
1. Kontrollera att namnuppgifterna på kortet stämmer.
2. Aktivera kortet. Läs mer nedan om hur du gör det.
Aktivera kortet
Du behöver aktivera ditt kort för att vi ska vara säkra på att kortet har levererats till dig och ingen annan.
- Har du valt PIN-kod till ditt nya bankkort kan du aktivera kortet genom att handla med det i butik eller använda det i en uttagsautomat. Kom ihåg att första köpet i butik behöver vara med chip och PIN-kod (genom att sätta i kortet i kortterminalen).
- Har du inte valt PIN-kod till ditt nya kort behöver du aktivera kortet i appen eller internetbanken.
Så här gör du:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på kortet som ska aktiveras
- Fyll i giltighetstiden som finns på ditt kort
- Klicka på Aktivera
Om du är en förälder/vårdnadshavare som vill aktivera ditt barns kort gör du så här:
- Logga in i appen eller internetbanken
- Klicka på Övriga tjänster – Barns tjänster i menyn
- Klicka på barnets namn
- Klicka på kortet som ska aktiveras under Aktivera kort
- Fyll i giltighetstiden som finns på kortet
- Klicka på Aktivera
Du kan också få hjälp med aktiveringen genom att ringa Kundcenter eller besöka ett av våra kontor.
PIN-kod
- Om du fått ett helt nytt bankkort eller betal- och kreditkort och inte valt PIN-kod kommer du få hem ett brev med PIN-kod några dagar efter att du fått ditt nya kort.
- Du kan själv byta PIN-kod till ditt bankkort. Detta gör du i någon av automaterna från Bankomat. Välj en kod som är svår för utomstående att avslöja och som inte är en enkel kombination. Koden får inte ha något samband med ditt personnummer, kortnummer, kontonummer, telefonnummer eller liknande.
- Tips! Har du glömt PIN-koden till ditt bankkort kan du se koden i din app (gäller för bankkort i appen för privatpersoner).
Öppna/stäng för internetköp
För att kunna handla med ditt kort på nätet behöver du öppna det för internetköp. Du öppnar/stänger kortet för internetköp i internetbanken eller i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.
Du behöver ha aktiverat ditt bankkort innan du kan öppna/stänga det för internetköp (aktiveringen gäller endast för bankkort, inte betal- och kreditkort). Läs högre upp på sidan om hur du aktiverar kortet.