ERP-system – bankintegration med affärssystem

  • Spara tid med förenklade rutiner och processer för att hantera betalningar.
  • Få bättre kontroll genom säker dataöverföring mellan ert affärssystem och oss.
  • Underlätta er vardag med automatisk bokföring och avstämning direkt i ert affärssystem.
Tre unga personer tittar på en datorskärm på ett kontor.

Därför är det bra att koppla affärssystemen till oss

Automatisk bokföring

Spar mycket tid genom att få dina in- och utbetalningar bokförda helt automatiskt. De flesta ERP-system har funktionalitet för att matcha och bokföra dina banktransaktioner mot rätt faktura.

Matchning av inbetalningar

Den automatiska bokföringen av alla banktransaktioner ger full matchning mellan alla händelser på bankkontot och bokföringen. Automatisk kontoavstämning – så enkelt det kan bli.

Betala leverantörsfakturor

Betalningar genomförs direkt i ditt system. Systemet skickar automatiskt betalningsuppdragen till oss. Genom att slippa manuella processer sparar ni tid och minskar risken för fel.

Enkel kontoavstämning

Kundinbetalningar rapporteras löpande och automatiskt in till ditt system där de matchas ihop med rätt faktura så att ni får full koll på vilka som betalat i tid.

Affärssystem som vi samarbetar med

Logga in i internetbanken och koppla Fortnox och Spiris (tidigare Visma eEkonomi) till oss. Bankkopplingen aktiveras 2 bankdagar efter själva anslutningen.

  • Acconomy
  • Artima
  • Autopay (Visma)
  • Briox
  • Bflow
  • Bjorn Lunden
  • Bokio
  • Dooer
  • Kleer
  • Hogia
  • Monitor EPT
  • Nabo
  • Pagero Online
  • Procountor
  • RamBase Cloud ERP
  • Real Fastighetssystem
  • Rexor
  • Simpleko
  • SBC
  • Speedledger
  • Tietoevry TEIS
  • Wrebit
  • Xledger
  • 24SevenOffice

Vad är ERP och ERP-integration?

Vad betyder ERP?

ERP står för Enterprise Resource Planning – på svenska affärssystem. Det är ett affärssystem, alltså ett IT-system, som hjälper företag att hantera olika delar av verksamheten, som ekonomi, HR, logistik eller tillverkning. De finns i många former – från små bokföringsprogram till avancerade system för stora företag. 

När vi pratar om ERP-system inkluderar vi också andra system där en bankkoppling kan vara till nytta – till exempel lönesystem, fastighetssystem eller enklare redovisnings- och bokföringsprogram.

Bankintegration av ERP

ERP-integration – eller bankkoppling – betyder att affärssystemet kopplas ihop med banken. Syftet med integrationen kan skilja sig åt mellan olika system och banker. Bland annat gör en bankintegration det möjligt att automatisera flöden, till exempel:

  • Skicka betalningar direkt från affärssystemet.
  • Ta emot kontoinformation, som transaktioner och saldon, automatiskt.
  • Förenkla och effektivisera arbetsrutiner i systemet.

Hur byggs ERP-integration?

Det finns olika tekniska lösningar bakom en ERP-integration, men som kund behöver du sällan tänka på hur det fungerar i detalj. Vanligast är:

  • Filbaserad koppling via SFTP, där information skickas i ett standardiserat filformat (ISO20022).
  • API-koppling, där systemet kommunicerar direkt med banken i realtid.

Vi använder båda teknikerna – vilken som används beror på vilket affärssystem du har.

Hantera er ekonomi på ett enkelt, snabbt och säkert sätt med bankintegration.

Mer information