Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar om Samsung Pay

Om Samsung Pay

  • För att använda Samsung Pay behöver du en senare modell från Samsung. Läs mer hos Samsung om vilka modeller som fungerar.
     

  • För att kunna använda Samsung Pay behöver du ha ett bankkort eller betal- och kreditkort från Swedbank eller sparbankerna. Du kan ha flera kort anslutna i Samsung Pay. Du ser det senast valda kortet när du öppnar Samsung Pay. Vid köpet kan du välja om du vill betala med det senast valda kortet eller ett annat av de anslutna korten.

  • Samsung Pay är säkert att använda. När du ansluter dina kort till Samsung Pay sparas inte ditt riktiga kortnummer i mobilen*. För varje kort skapas ett nytt digitalt kortnummer kopplat till den unika enheten. Detta innebär att butiken endast får det digitala kortnumret vid köptillfället. Vid betalning verifierar du dig med iris, fingeravtryck eller med en av dig vald Samsung Pay-kod.

    *Gäller även andra enheter kopplade till mobilen till exempel klocka.

    För mer information, läs mer på www.samsung.com/se/pay

Betala med Samsung Pay

  • Öppna Samsung Pay med ditt fingeravtryck eller din Samsung Pay-kod. Därefter kan du enkelt blippa din mobil* mot betalterminalen där du ser symbolen för kontaktlösa betalningar.

     

    *Eller annan enhet som är ansluten till Samsung Pay.

    Mer information finns på www.samsung.com/se/pay

  • I de butiker där du kan ansluta ditt bankkort eller betal- och kreditkort för att ta del av bonus eller erbjudanden kan du även ansluta ditt digitala kortnummer för Samsung Pay. Då får du bonus och erbjudanden även när du betalar med Samsung Pay.
     

Spärra och administrera

  • Om du har förlorat din mobil ska du kontakta bankens spärrservice omedelbart. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 och utomlands ringer du +46 8 411 10 11. Linjerna är öppna dygnet runt.

    Om du har förlorat din mobil kan du använda Samsungs tjänst ”Find my Mobile” för att spärra ditt digitala kortnummer i Samsung Pay.

    Läs mer om tjänsten hos Samsung.

    Byt din Samsung Pay-kod om du misstänker att någon fått veta koden.

  • Om du har problem med din mobil eller har andra frågor rörande Samsung Pay, vänd dig till Samsung.

    Om du har frågor om Mobilt BankID, kontakta oss på 0771-97 75 12.

  • När du får ett nytt kort som ersätter ditt tidigare kort, till exempel vid utgångsdatum, kommer det nya kortet anslutas till Samsung Pay utan att du behöver göra något. Har du däremot spärrat kortet och fått ett nytt, eller beställt ett helt nytt kort som inte ersätter ditt tidigare kort behöver du själv ansluta kortet i Samsung Pay.